Integracja Sensoryczna to organizacja bodźców napływających do mózgu, zarówno ze świata zewnętrznego (poprzez zmysł wzroku, słuchu, węchu, dotyku), jak i z wewnątrz naszego ciała (układ proprioceptywny i przedsionkowy).
Prawidłowa organizacja tych wrażeń zmysłowych (wzmacnianie informacji ważnych i wyciszanie tych nieistotnych) jest potrzebna do funkcjonowania w społeczeństwie oraz do uczenia się.
Niedojrzałość niektórych układów zmysłowych sprawia, że bodźce sensoryczne docierają do naszego mózgu w nieładzie. Niektóre informacje są za bardzo wzmacniane, inne zbyt wyciszane, w efekcie tworzy się chaos sensoryczny, który znacznie utrudnia koncentrację uwagi, przebywanie wśród innych ludzi, utrudnia uczenie się.
Zbyt mocne wzmacnianie bodźców dotykowych powoduje nadwrażliwość dotykową i niechęć do przebywania w skupisku ludzi.
Nadwrażliwość słuchowa może spowodować trudności w koncentracji, np. w sklepie, a zbytnie hamowanie bodźców przedsionkowych lub proprioceptywnych powoduje dużą ruchliwość.
Taki sposób funkcjonowania utrudnia dziecku przebywanie w przedszkolu, naukę nowych wzorców ruchowych (pisanie jest czynnością ruchową), czy codzienną higienę.
Zadania terapii integracji sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej ma za zadanie wspomóc dojrzewanie układów zmysłowych, wyrównać ich pracę i ułatwić dziecku funkcjonowanie w jego środowisku.
Jest to terapia niedyrektywna, wymagająca relacji dziecko-terapeuta, opierająca się na szacunku do siebie, zaufaniu i chęci współpracy, co jest o tyle łatwe, że odbywa się w formie zabawy w atrakcyjnej przestrzeni, z wykorzystaniem podwieszanego sprzętu.
Przed rozpoczęciem terapii niezbędne jest przeprowadzenie diagnozy procesów przetwarzania sensorycznego w celu dokładnego ustalenia potrzeb dziecka i ułożenia najlepszego planu terapii.
Integracja sensoryczna w Przystanku Zdrowie
Cykl spotkań terapeutycznych poprzedza diagnoza integracji sensorycznej.
Na podstawie sporządzonej przez naszych specjalistów diagnozy planujemy program terapeutyczny i opracowujemy także, niezbędne w procesie, wskazówki dla rodziców.
Terapię prowadzimy w specjalnie dostosowanym pomieszczeniu – sali z niezbędnym sprzętem do ćwiczeń.
Jak już pisaliśmy, aktywizowanie poszczególnych układów sensorycznych odbywa się w formie zabawy. Z uwagi na dużą różnorodność ćwiczeń i atrakcyjność sali terapeutycznej, terapia Si należy do tych najbardziej lubianych przez dzieci.
Nasi specjaliści integracji sensorycznej
MAGISTER FIZJOTERAPII
W swojej pracy zajmuję się dziećmi z zaburzeniami neurologicznymi, prowadzę diagnozę i terapię integracji sensorycznej, prowadzę terapię ręki, a także terapię wad postawy. W związku ze swoim doświadczeniem w dziedzinie neurologii prowadzę również osoby starsze z problemami neurologicznymi.
Łączenie różnych metod pracy pozwala mi optymalnie wykorzystywać zdolność organizmu do uczenia się, poprawy nieprawidłowych wzorców i lepszego funkcjonowania w społeczeństwie.
Wiedza z zakresu integracji sensorycznej pozwala mi szerzej spojrzeć na problemy ruchowe dzieci z zaburzeniami neurologicznymi, umiejętności z zakresu terapii ręki pozwalają skuteczniej uczyć czynności samoobsługowych, a wiedza fizjoterapeutyczna pozwala skutecznie poprawiać umiejętności motoryczne i stabilność posturalną dzieciaków, które trafiają do mojego gabinetu.